0

Jak przeżyć w pracy SEO copywritera i nie zwariować

Tworzenie merytorycznych artykułów, opisywanie produktów, wymyślanie haseł reklamowych – wielu osobom zawód SEO copywritera kojarzy się z kreatywnością, wolnością i zasadniczo całkiem luźno spędzanym czasem. Tymczasem rzeczywistość wcale nie jest tak kolorowa. Tworzenie treści nierzadko oznacza cały dzień spędzony przed komputerem, niską efektywność i wynikającą z tego frustrację… Dowiedz się, co robić, aby uniknąć błędów i pracować jak najlepiej, nawet przy tworzeniu bardzo dużej ilości tekstów każdego dnia.

SEO copywriting jest wyzwaniem

SEO copywriting jest trudnym zajęciem, ponieważ wymaga z jednej strony świeżego umysłu i niewyczerpanych pokładów kreatywności, a z drugiej, aby zarabiać dobre pieniądze, nierzadko trzeba pisać dużo i długo, praktycznie każdego dnia. Szczególne wyzwania stoją przed SEO copywriterami, których zadaniem jest np. realizacja zlecenia dla sklepu internetowego, która polega na przygotowaniu kilkuset oryginalnych opisów produktów w kilka dni. Jak tego dokonać?

O ile artykuły tematyczne, konkretne, pozwalające „popłynąć” pasjonat napisałby nawet i bez wynagrodzenia, o tyle dłubanie w technicznych, nudnych opisach wymagających do tego używania trudnych fraz kluczowych… jak tu się nie załamać? Cóż, wraz ze zdobywaniem doświadczenia idzie coraz lepiej. Piszemy szybciej, sprawniej, ciekawiej, przez co zarabiamy lepsze pieniądze, a także czerpiemy dużo satysfakcji. Poniżej radzę, nad jakimi obszarami popracować, aby poprowadzić karierę SEO copywritera w odpowiednim kierunku.

Podstawowe umiejętności

Szybkie pisanie

Profesjonalny SEO copywriter każdego dnia tworzy nawet kilkadziesiąt tysięcy znaków. Podstawowym narzędziem w tym zawodzie jest klawiatura, którą trzeba się posługiwać… no cóż, po prostu szybko. Jedna rzecz to szybkie pisanie w rozumieniu błyskawicznego wyrażania myśli i wstukiwaniu słowa po słowie bez zbędnego zastanowienia. Oczywiście nie chodzi o to, żeby przelewać na ekran przypadkowe litery, ale układać logiczne, błyskotliwe zdania. Zarobki są zależne od efektywności, więc bardzo ważne jest szybkie pisanie w sensie technicznym. Po prostu palce muszą „śmigać” po klawiaturze.

To oczywiście kwestia doświadczenia. Szybkiego pisania, bez patrzenia na klawisze, można się uczyć już od najmłodszych lat, choćby grając w gry, komunikując się ze znajomymi czy tworząc swoje pierwsze treści. Nie zaszkodzi jednak ćwiczenie sprawdzonych i skutecznych technik, chociażby z takich poradników jak poniższy. Pamiętaj także o stosowaniu skrótów klawiszowych. Im rzadziej sięgasz po myszkę, tym mniej się rozpraszasz i szybciej przygotowujesz treść.

Szybkie czytanie i research

Zanim zaczniesz pisać, musisz zdobyć i przetworzyć informacje. To kolejna z elementarnych umiejętności efektywnego SEO copywritera, który nie porzuci tej pracy po pierwszym zleceniu. Szybkiego czytania również warto uczyć się od najmłodszych lat – służą temu specjalne kursy i szkolenia, a także ćwiczenia, które można wykonywać w domu. Regularne, długie czytanie rozmaitych treści pomaga w życiu zawodowym, ponieważ w celu szybkiej realizacji zlecenia jesteś w stanie dosłownie skakać oczami po tekście, żeby wyłuskać interesujące Cię informacje.

Gdzie SEO copywriter szuka informacji? Jeśli nie w mailu i załącznikach od klienta, pozostaje wzięcie sprawy w swoje ręce. Książki, a przede wszystkim Internet są kopalnią informacji. Nie warto ograniczać się do banalnych i niezbyt precyzyjnych lub zbyt szczegółowych fraz w wyszukiwarce. Czasem trzeba skorzystać z wewnętrznych katalogów lub po prostu przestawić się na języki obce. Jeśli nie znasz innych języków niż angielski, skorzystaj z funkcji Google Tłumacz, żeby wydobyć interesujące treści ze stron z całego świata. Z czasem zauważysz, jak wiele informacji można wyszukać, stosując się do kilku wyuczonych własnym doświadczeniem kroków.

Ergonomia

Fotel

Wiele godzin spędzonych przed komputerem każdego dnia to zmora każdego SEO copywritera. Warto więc zadbać o ergonomię. Zapomnij o codziennej pracy w łóżku z laptopem. To fajnie wygląda na zdjęciu lub w filmie, ale każdy fachowiec zapewni, jakie to niewygodne na dłuższą metę. Potrzebujesz biurka i fotela, najlepiej z ergonomicznym, profilowanym oparciem i zagłówkami. Im mniej bólu i dyskomfortu w trakcie pisania, tym lepsze efekty.

Ustawienie monitora i biurka

Uwierz, że na BHP pracy SEO copywritera mają wpływ najdrobniejsze detale. Potrzebujesz oparcia dla rąk, a klawiatura nie może wykrzywiać Twoich nadgarstków pod nienaturalnym kątem. Ekran monitora powinien znajdować się na wysokości oczu i w takiej odległości, żeby nie było konieczne ciągłe nachylanie się w jego stronę lub odsuwanie.

Pozostałe warunki pracy

Żeby nie męczyć oczu codziennym pisaniem, trzeba pamiętać o regularnym odrywaniu wzroku od ekranu, chociażby po to, żeby popatrzeć na drzewa za oknem. Jeśli cierpisz na suchość i ból oczu, przebadaj się u lekarza i stosuj krople nawilżająco-ochronne dostępne w każdej aptece. Dodatkowo pamiętaj o oświetleniu. Nocą, a nawet w szarobure dni zapalenie światła jest wręcz obowiązkiem, jeśli nie chcesz, żeby zbytni kontrast ekranu z otoczeniem nie męczył Twojego wzroku. Dobrze jest pracować w miejscu, które pozwala wstać, gimnastykować się, odetchnąć świeżym powietrzem, najlepiej w godzinnych odstępach.

Narzędzia wspierające efektywność

SEO copywriter to zawód nowoczesny, polegający na pracy z nieustannym wykorzystaniem Internetu, dlatego warto sięgać po aplikacja wspierające efektywność. Specjaliści korzystają z narzędzi ułatwiających organizację pracy i przesyłanie plików (np. Trello, Slack, Asana itp.), sięgają także po stopery czy wyszukiwarki konkretnych pojęć, synonimów, słów kluczowych itd. Apka nie napisze za Ciebie kilkudziesięciu opisów w 1 dzień, ale na pewno przyspieszy Twoją pracę. Poznaj więcej narzędzi copywritera.

Izolacja od „odciągaczy”

Praca w Sieci jest dla SEO copywritera dużym wyzwaniem również dlatego, że na każdym kroku stoi przed pokusą „odpłynięcia” na forum, Facebooka, Instagram czy Twittera, do kliknięcia w wyskakujące artykuły. To szybka droga do mitycznego krańca Internetu, ale oddalająca od efektu końcowego Twojej pracy. Naucz się więc unikać pokus, a na portale społecznościowe czy artykuły wydziel sobie czas po pracy.

Styl życia

Przechodząc do podsumowania, podkreślmy, że każdy SEO copywriter z latami tworzy swój własny etos pracy. Jednym pomaga pisanie cięgiem długich tekstów lub wielu opisów i sprawdzanie ich dopiero następnego dnia, na świeżo. Inni wolą z kolei wyszukać błędy zaraz po napisaniu treści, gdy są z nią najbardziej na bieżąco. Nie ma złotych zasad – są te, które pomagają właśnie Tobie.

SEO copywriter, nie chcąc stracić polotu, ale i rzemieślniczej efektywności, musi mieć w sobie duże pokłady samodyscypliny i chęci rozwoju. Nawet gdy przez kilka godzin opisujesz młotki albo donice, szukaj sposobów na to, aby treści nadal zachowały błysk i spełniały wymogi klienta.

SEO copywriting to praca dla pasjonatów pisania i miłośników zdobywania wiedzy z dosłownie każdego obszaru. Takich, którzy potrafią planować i wdrażać postanowienia. Oczywiście, każdemu zdarzają się kryzysy, ale jeśli zadbasz o odpowiednie warunki pracy i będziesz analizować to, co Ci pomaga i przeszkadza, szybko nabierzesz tempa, a i praca nie będzie zmorą.

Na efektywność działań ma także wpływ coś, czego nie da się streścić w jednym artykule: styl życia. Żeby utrzymać formę pisarską na dłuższą metę, potrzebujesz zdrowej diety, dbania o kondycję, kontaktu z kulturą, która rozwija wyobraźnię i warsztat językowy. Długo by mówić… to znaczy pisać! Pamiętaj też o nieustannym szukaniu sposobów na lepsze pisanie.

Karol Leszczyński

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *