Optymalizacja tekstu pod SEO

Optymalizacja tekstu pod SEO – jak pisać treści na strony WWW pod kątem pozycjonowania

Nawet najlepiej napisany pod względem merytorycznym i językowym tekst ma niewielkie szanse na przebicie się na wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania w Google bez skutecznej optymalizacji SEO. Zastanawiasz się, jakie wytyczne powinien spełniać content przystosowany do pozycjonowania, który wspomaga widoczność witryny? Dowiedz się więcej na ten temat i przeczytaj, jak zoptymalizować treści pod SEO!

Na czym polega optymalizacja tekstu SEO i dlaczego jest istotna?

Mówiąc wprost, optymalizacja tekstu pod pozycjonowanie polega na dostosowaniu go do wytycznych wyszukiwarek internetowych. Jej celem jest stworzenie treści, która będzie dobrze widoczna w Google i szybko zacznie się pojawiać w wynikach wyszukiwania na słowa kluczowe określone przez copywritera albo specjalistę odpowiadającego SEO bądź marketing online. Dopasowanie treści do wymagań pozycjonowania wspomaga uzyskiwanie wysokich pozycji na określone słowa, a tym samym ułatwia dotarcie do odbiorców zainteresowanych danym zagadnieniem.

Skutecznie zoptymalizowane teksty nie tylko same w sobie są dobrze widoczne w SERP-ach, ale również wspomagają SEO całej domeny m.in. poprzez poprawienie indeksacji i jej efektywniejsze powiązanie z tematyką czy branżą, na której się koncentruje. Content dobrze przygotowany pod względem pozycjonowania jest też lepiej postrzegany przez użytkowników ze względu na swoją czytelność.

Przeglądając witryny znajdujące się na pierwszej stronie w Google na jakiekolwiek nieco bardziej popularne frazy, łatwo zauważysz, że pod wieloma względami są do siebie podobne niezależnie od poruszanej tematyki. Łączy je jedno: dobra optymalizacja tekstu pod SEO. Na czym ona polega?

Jak optymalizować treści pod SEO – zasady pisania tekstów pod pozycjonowanie

Jak sprostać temu zadaniu? O czym pamiętać, zabierając się za pracę? Czytaj dalej i dowiedz się już teraz!

1. Wybór słów kluczowych

Słowa kluczowe (keywords) to frazy, które użytkownicy wpisują w wyszukiwarkę w poszukiwaniu interesujących ich tematów, produktów, usług i innych zagadnień. W ten sposób mogą trafić na Twoją stronę internetową, jeśli wyświetli się w wynikach wyszukiwania. A od czego zależy to, czy witryna pojawi się na wysokich pozycjach w Google? Właśnie m.in. od odpowiedniego wyboru słów kluczowych, a następnie ich prawidłowego użycia, ale o tym za chwilę.

Jeśli chodzi o sam dobór fraz kluczowych pod pozycjonowanie, powinny one jak najlepiej odpowiadać tematyce i zawartości Twojej strony WWW. Przykładowo, tekst na stronie głównej siłowni w Toruniu powinien być zoptymalizowany pod słowa kluczowe „siłownia w Toruniu”, „klub fitness w Toruniu” czy „zajęcia fitness w Toruniu”, podczas gdy w artykule na temat wyboru kredytu hipotecznego można zawrzeć frazy w rodzaju „jak wybrać kredyt hipoteczny”, „czym się kierować przy wyborze kredytu na mieszkanie”, „wybór oferty kredytu hipotecznego”.

Planer słów kluczowych od Google to jedno z najpopularniejszych narzędzi do poszukiwania fraz pod SEO.

Warto optymalizować tekst pod pozycjonowanie z uwzględnieniem różnorodnych fraz – nie tylko tych najpopularniejszych i najczęściej wyszukiwanych przez użytkowników, ale również bardziej niszowych. Przykładem może być właśnie fraza „czym się kierować przy wyborze kredytu na mieszkanie” dla artykułu o wyborze oferty kredytu hipotecznego. Niszowe frazy są mniej konkurencyjne, więc łatwiej się przebić na wysokie pozycje, a jednocześnie pozwalają na pozyskanie odbiorców w pełni zainteresowanych danym zagadnieniem, produktem czy usługą.

Zastanawiasz się, jak znaleźć odpowiednie słowa kluczowe? Oto kilka moich porad:

  • zacznij od własnych pomysłów – stwórz swoją listę fraz, które wydają Ci się odpowiednie pod kątem SEO,
  • skorzystaj z narzędzi – polecam Google Keyword Planner, NeuronWriter (sprawdź recenzję NeuronWriter), Ubersuggest, Ahrefs, Google Search Console, KWFinder, Answer The Public czy Ahrefs,
  • przeanalizuj konkurencję – sprawdź, na jakie frazy zoptymalizowane są witryny konkurencyjne dla Twojej i podążaj ich śladem,
  • stosuj synonimy – znajduj inne słowa o identycznym znaczeniu i również wykorzystaj je w optymalizacji SEO treści.

2. Umieszczenie fraz w tekście

Prawidłowy wybór słów kluczowych to jedno – tak samo istotne znaczenie ma ich odpowiednie rozmieszczenie w treści. Chodzi zarówno o miejsca, w których frazy się powinny znajdować, jak i o liczbę ich wystąpień w tekście. Najpierw skupmy się na rozmieszczeniu. A więc podczas pisania pamiętaj, aby słowa kluczowe znalazły się w następujących miejscach:

  • tytuł – z reguły oznaczony nagłówkiem H1, odgrywa niezwykle ważną rolę dla optymalizacji SEO contentu,
  • wstęp – zalecam umieszczanie najważniejszych fraz w kilku początkowych akapitach,
  • nagłówki – niezależnie od rodzaju nagłówków warto zamieszczać w nich keywords,
  • znaczniki alt grafik – informacje meta opisujące zawartość zdjęć i obrazów,
  • metadane – znaczniki title (szczególnie istotny dla SEO! Najważniejsze słowa kluczowe powinny się znajdować na początku title) i description,
  • odnośniki wewnętrzne –jeżeli linkujesz do innych podstron w obrębie swojej witryny, jako anchorów odnośników staraj się używać słów kluczowych, na które optymalizujesz tekst,
  • adres URL – również w adresie WWW warto umieszczać keywords.

Jak już wspomniałem, poza lokalizacją ważne jest nasycenie treści frazami, a więc umieszczenie ich w odpowiedniej liczbie. Czyli jakiej? Powinna ona zależeć od długości całego tekstu na stronie internetowej. Oczywiste jest, że zabierając się za pisanie artykułów na zamówienie o objętości 10 tys. zzs., wykorzystasz o wiele więcej słów kluczowych niż w prostym opisie produktu o długości 1,5 tys. zzs. W takim razie jakich proporcji się trzymać?

Zwracaj uwagę na to, żeby dane fraza była rozmieszczona tekście równomiernie. Nie jedna obok drugiej albo w kolejnych zdaniach, lecz w odstępach mniej więcej 500-1000 znaków ze spacjami. Ale uwaga! Mam na myśli konkretne, określono słowo, a nie jego synonimy bądź inne frazy. Jeżeli więc pisząc tekst na stronę internetową siłowni w Toruniu, w jednym zdaniu posłużysz się zwrotem „nasza znajdująca się w Toruniu siłownia”, nawet w tym samym zdaniu albo w następnym jak najbardziej możesz skorzystać z frazy „klub fitness”. O czym jeszcze w kontekście słów kluczowych pamiętać, jeśli chodzi o optymalizację contentu pod pozycjonowanie?

Najważniejsze na koniec – naturalność zastosowania słów kluczowych. W każdym momencie swojej pracy jako copywriter pamiętaj, że tworzysz tekst dla użytkowników, a nie dla wyszukiwarek internetowych, dlatego zdecydowanie unikaj przesycania treści frazami. Zresztą nawet z punktu widzenia optymalizacji SEO zbyt duża liczba wystąpień słów kluczowych jest poważnym błędem, który może kosztować znacznie więcej niż nawet zbyt małe nasycanie.

Kategorycznie wystrzegaj się więc konstrukcji w rodzaju:

Nasza siłownia Toruń zaprasza na zajęcia fitness. Zajęcia fitness w naszej siłowni w Toruniu odbywają się codziennie. Jako profesjonalna siłownia w Toruniu dbamy o to, żeby każdy uczestnik zajęć fitness był z nich zadowolony”.

Zamiast tego proponuję:

Nasza siłownia w Toruniu zaprasza na zajęcia fitness, które odbywają się codziennie. Jako profesjonaliści dbamy o to, żeby każdy uczestnik był z nich zadowolony”.

3. Zastosowanie nagłówków – logiczna struktura treści

Roboty wyszukiwarek odczytają hierarchię treści m.in. na podstawie nagłówków. Odpowiedni podział treści za ich pomocą pozwala na logiczne ustalenie struktury contentu, dzięki czemu algorytmy łatwiej mogą skojarzyć ją z danym tematem, aby następnie częściej wyświetlać użytkownikom.

Osobiście zalecam korzystanie z nagłówków H1, H2 i H3 w dłuższych tekstach oraz H1 i H2 w krótszych. Jaką funkcję one pełnią? Moim zdaniem warto traktować je w następujący sposób:

  • H1 – tytuł, główna myśl treści; H1 pojawia się z reguły raz i choć dopuszczalne jest częstsze jego występowanie, unikam tego i ograniczam się do jednego,
  • H2 – ten nagłówek traktuję analogicznie jak tytuły rozdziałów, w celu rozdzielenia treści na odrębne zagadnienia,
  • H3 – nagłówek tego rzędu jest rozwinięciem nagłówka H2, w którym H3 się zawiera.

Jak widzisz, nagłówki mają strukturę matrioszki, tzn. te niższego rzędu zawierają się w nagłówkach wyższego rzędu. Najważniejsze jest jednak to, że wyznaczają strukturę i hierarchię treści – pamiętaj o tym podczas optymalizacji tekstu pod pozycjonowanie. Pytanie jednak, jak często z nich korzystać i w jakiej liczbie umieścić w tekście?

Prawidłowa struktura tekstu.

Tu nie ma jednoznacznej odpowiedzi – zależy ona od potrzeb i wymagań copywritera oraz specyfiki witryny, na którą tworzy content. Podczas gdy artykuły blogowe czy treści reklamowe mogą zawierać dużą liczbę nagłówków (np. co 1000 zzs.), bo nadają treści dynamiki. Z kolei już np. w tekstach publicystycznych czy popularnonaukowych, w których potrzebne jest większe skupienie na samych informacjach, można stosować nagłówki znacznie rzadziej.

4. Czytelność

Już wiesz, w jaki sposób dzielić tekst za pomocą nagłówków, jednak aby był maksymalnie czytelny, zastosuj się też do kilku innych zasad. Jakich? Oto niektóre z moich wytycznych:

  • podział na wstęp, rozwinięcie i zakończenie – to ułatwia czytanie i wyłapywanie poszukiwanych informacji,
  • krótkie akapity ­– unikaj długich bloków tekstu, który odrzuca już na pierwszy rzut oka i bynajmniej nie zachęca do dalszej lektury, a zamiast tego twórz krótkie, treściwe akapity na ok. 500-1000 zzs.,
  • listy wypunktowane – ułatwiają skanowanie strony internetowej wzrokiem i znajdowanie ważnych informacji,
  • cytaty i pogrubienia – pozwalają autorowi na zwrócenie uwagi użytkownika na wybrane zagadnienia.

Tak zróżnicowany i skonstruowany tekst można uznać za dobrze zoptymalizowany pod SEO i czytelny zarówno dla użytkowników, jak i wyszukiwarek.

5. Linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne

Linkowanie wewnętrzne, które polega na linkowaniu do innych podstron w Twojej domenie, jest ważnym elementem tworzenia treści, ponieważ ułatwia robotom wyszukiwarek skanowanie i indeksowanie strony WWW. Jako anchor, czyli tekst, który pojawia się jako odnośnik, warto stosować słowa kluczowe.

W optymalizacji treści pod kątem SEO można wykorzystać również linkowanie zewnętrzne, tworząc odnośniki do innych witryn. Ważne jest dopasowanie tematyczne – linki zewnętrzne powinny być rozwinięciem czy wyjaśnienia zagadnienia, o którym piszesz w swoim tekście. Tematyczne dopasowanie hiperłączy ma znaczenie również w przypadku linkowania wewnętrznego.

6. Znaczniki meta

Meta title i meta description mają fundamentalne znaczenie z punktu widzenia optymalizacji contentu pod kątem pozycjonowania. Szczególnie istotny, w dużej mierze wręcz decydujący jest znacznik meta title, który wskazuje wyszukiwarkom na tematykę poruszaną w tekście. Ponownie zalecam umieszczanie najważniejszych słów kluczowych na samym początku meta title.

Posługując się moim przykładem dotyczącym siłowni w Toruniu, przygotowałbym dla niej następującą treść dla meta title:

Siłownia w Toruniu – Twój klub fitness i trener personalny

Prawidłowo uzupełnione meta title i description.

Z perspektywy optymalizacji tekstu SEO mniejsze znaczenie ma znaczniki meta description, lecz i on powinien zawierać słowa kluczowe i być pełni oryginalny oraz niepowtarzalny dla każdej podstrony. Frazy pozycjonujące warto umieścić również w znacznikach alt, które są przewidziane dla grafik.

7. Przyjazne URL-e

Zoptymalizować należy też treść adresów WWW, pod którymi publikujesz podstrony. Rekomenduję stosowanie tzw. przyjaznych URL-i, których założeniem jest odwzorowanie hierarchii treści w domenie oraz to, że zawierają tekst wskazujący na zawartość witryny, a nie przypadkowy ciąg znaków.

  • Przykład przyjaznego URL-u:

www.copywritingseo.pl/blog/jak-zoptymalizowac-tekst-pod-seo

  • Przykład nieprzyjaznego URL-u:

www.copywritingseo.pl/123-asasak123

8. Visual content

Czy wiesz, że optymalizacja tekstu SEO powinna uwzględniać również inne formy contentu, a nie tylko treść pisaną? Zdecydowanie zalecam wzbogacenie tworzonych publikacji o inne materiały, takie jak:

  • grafiki – zdjęcia, infografiki, wykresy, diagramy, memy itp.,
  • wideo – filmy, animacje, wywiady, tutoriale itp.,
  • prezentacje multimedialne i pokazy slajdów.

Odpowiednio dobrane zdjęcie ułatwia skanowanie tekstu, a dodanie infografiki znacząco zwiększa atrakcyjność i pozwala na wyodrębnienie szczególnie istotnych informacji. Tak samo wartościowe pod względem optymalizacji SEO są materiały wideo oraz prezentacje multimedialne i pokazy slajdów tematycznie dobrane dodane do treści.

Jaka długość treści na stronie – ile znaków ze spacjami?

Jeśli zastanawiasz się, ile znaków powinien zawierać tekst dobrze zoptymalizowany pod pozycjonowanie, spieszę z odpowiedzią, a raczej jej brakiem. Nie istnieją bowiem ściśle określone wytyczne dotyczące długości treści, lecz mimo to uważam, że warto trzymać się pewnych ram, które zależą od rodzaju tworzonego contentu. Oto moje luźne sugestie dla poszczególnych typów tekstów:

  • artykuł tematyczny – blogowy, sponsorowany, poradnikowy lub jakikolwiek inny, moim zdaniem powinien liczyć od 3 tys. zzs. wzwyż, podczas gdy górna granica właściwie nie istnieje, o ile cała treść jest wartościowa i na temat,
  • opis produktu/usługi – co najmniej 1 tys. zzs., przy czym przy bardziej skomplikowanych produktach i usługach jak najbardziej można i warto przygotowywać dłuższe opisy produktów,
  • opis kategorii – zalecam nie mniej niż 2-3 tys. zzs.,
  • tekst na stronę główną – min. 2-3 tys. zzs., przy czym w miarę możliwości warto poszerzyć treść nawet do 5-10 tys. zzs.

Pamiętaj jednak, że są to tylko moje niezobowiązujące sugestie, a korelacja pomiędzy długością tekstu a widocznością strony internetowej w wynikach wyszukiwania bynajmniej nie jest taka, że im więcej treści, tym wyższe pozycje. To o wiele bardziej skomplikowana kwestia.

Narzędzia do optymalizacji tekstu pod kątem SEO

Ręcznie można z całkiem dobrym efektem wykonywać wiele czynności, jednak optymalizację tekstu pod kątem SEO warto sobie ułatwić poprzez wykorzystanie odpowiednich narzędzi. Jakich? Wśród nich można wymienić m.in:

  • NeuronWriter,
  • WriterZen,
  • SurferSEO,
  • SE Ranking,
  • Constant Contact,
  • Writesonic,
  • Jasper,
  • Clearscope.
Screen z programu NeuronWriter.

I wiele więcej. Za pomocą tych i podobnych płatnych narzędzi ułatwisz sobie m.in. wyszukiwanie i rozmieszczanie słów kluczowych, podział treści, analizę konkurencji, znajdowanie tematów, uzupełnianie znaczników meta i wiele innych czynności związanych z optymalizacją treści pod pozycjonowanie.

Uważaj na przeoptymalizowanie tekstu pisanego pod SEO

Na koniec jeszcze raz powtórzę – aspekty SEO w żadnym momencie nie powinny przesłaniać Ci świadomości, że tworzysz tekst dla odbiorców, a nie robotów Google. Jeżeli brakuje Ci doświadczenia w pisaniu z uwzględnieniem wytycznych wyszukiwarek, posługuj się zasadą, że lepiej być oszczędnym w optymalizacji niż przesadzić z nią, narażając się na kary od Google za podejrzenie o SPAM. Powodzenia!

Podobne wpisy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *