Obroty sklepów internetowych rosną z roku na rok. Coraz więcej osób robi zakupy online i wiele wskazuje, że trend ten będzie się utrzymywał jeszcze przez długi czas. Jeżeli chcesz skorzystać na boomie zakupowym w Sieci, dowiedz się, na co zwrócić uwagę, organizując i prowadząc sklep internetowy.
1. Zweryfikuj stany magazynowe
Sprawdź stany magazynowe w swoim sklepie i zadbaj o to, żeby na półkach znajdowała się odpowiednia ilość towarów. Musisz przecież sprawnie obsługiwać bieżące i nadchodzące zamówienia. Upewnij się, że żadnych produktów nie brakuje, a w razie potrzeby możesz szybko się w nie zaopatrzyć.
Cały czas trzymaj rękę na pulsie, pilnując stanów magazynowych i przewidując, kiedy wybranych artykułów może zabraknąć. Reakcja powinna być natychmiastowa, aby jak najszybciej uzupełnić deficyty. Zrób zapasy najpopularniejszych produktów, co pozwoli na odpowiednią reakcję w momencie, gdy zaczną być szybko wykupywane.
2. Zadbaj o logistykę
Klient zamówił wybrany produkt i oczekuje, że dotrze do niego w wyznaczonym czasie, a najlepiej jeszcze wcześniej. Twoim zadaniem jest zagwarantowanie mu tego, tak aby był w pełni zadowolony z transakcji i z przyjemnością składał kolejne zamówienia w przyszłości. Dlatego tak istotne jest zadbanie o szybką i profesjonalną przesyłkę, która odpowiada wymaganiom klienta.
W kontekście logistyki kluczowy jest wybór firmy kurierskiej. O ile na działanie Poczty Polskiej czy Paczkomatów nie masz wpływu, o tyle jakość usług świadczonych przez firmy kurierskie może się różnić. Jak pokazują statystyki, do najchętniej wybieranych przez klientów przedsiębiorstw dostarczającym przesyłki zaliczają się:
- DHL,
- DPD,
- InPost.
Jednak na początku wynegocjowanie atrakcyjnych warunków u najpopularniejszymi na rynku kurierów może być trudne. Chcąc zaoszczędzić i zagwarantować sobie elastyczność współpracy, skorzystaj z oferty brokerów ubezpieczeniowych.

Jednocześnie pamiętaj, że z punktu widzenia klienta liczy się przede wszystkim jakość obsługi i szybkość dostawy, więc wybieraj zaufanych i cieszących się dobrymi opiniami kurierów. Weryfikuj ich poprzez sprawdzenie recenzji w mediach społecznościowych, np. na Facebooku.
3. Pamiętaj o marketingu
Jeżeli chcesz pozyskać klientów, musisz do nich dotrzeć. Nawet najlepsze warunki cenowe i najbardziej kompletna oferta nie przyniosą oczekiwanych rezultatów, o ile nie zainwestujesz w marketing sklepu internetowego. Do wyboru masz następujące formy promocji:
- pozycjonowanie,
- kampanie linków sponsorowanych,
- content marketing,
- e-mail marketing,
- social media marketing,
- marketing szeptany,
- kampanie banerowe,
- programy lojalnościowe,
- influencer marketing.
Którą z powyższych form promocji wybrać? To bardzo indywidualna kwestia, która zależy od analizy potrzeb, wymagań i możliwości Twojego sklepu. Podczas gdy w jednej branży – np. modowej – powszechny jest influencer marketing, w przypadku firm produkcyjnych czy inżynierskich będzie on nieskuteczny. Dlatego decydując się na konkretną formę marketingu, dobierz ją pod kątem specyfiki działalności Twojego sklepu i oferowanych w nim produktów.
4. Zapewnij wydajność działania sklepu
Nawet jeśli zapewnisz błyskawiczną wysyłkę, zadbasz o pełne zatowarowanie magazynu i profesjonalnie zorganizujesz niezbędne działania marketingowe, pozyskując wielu klientów, wszystkie wysiłki pójdą na marne, jeżeli nie zagwarantujesz wydajnego i bezawaryjnego działania sklepu. Jednym z kluczowych aspektów jest hosting, którego wybór powinien zapewniać szybkość i stabilność strony.
Jakie aspekty brać pod uwagę, analizując dostępne na rynku oferty hostingu? Jest ich tak wiele, że ostateczną decyzję warto podjąć po dokładnym audycie sklepu lub we współpracy z fachowcem z branży IT, który wie, jak odpowiednio dobrać hosting pod kątem Twoich indywidualnych potrzeb.
5. Zaproponuj promocje i rabaty
Zgodnie z danymi zawartymi w raporcie „E-commerce w Polsce 2017” wykonanym na zlecenie Gemius, aż 69% osób korzystających ze sklepów internetowych wskazuje, że wybierają ten kanał zakupowy ze względu na korzystne ceny. Jeżeli więc chcesz przyciągnąć nowych klientów, zaproponuj atrakcyjne rabaty, promocje i upusty. Przy okazji ugraj na tym jak najwięcej dla siebie.
Nie oferuj niższych cen „za darmo” – zaproponuj rabaty, upusty czy darmową dostawę osobom, które zapiszą się do newslettera. W ten sposób zdobywasz nowych subskrybentów i pod warunkiem wdrożenia umiejętnego, fachowego e-mail marketingu pozyskujesz klienta, który pozostanie z Tobą na długo. To bardzo opłacalne, nawet jeśli zysk na kupionym produkcie w ramach promocji będzie symboliczny.

Wdrażaj rabaty i upusty, ale w sposób rozsądny i korzystny dla Twojego sklepu. Nie obejmuj obniżkami popularnych produktów, które dobrze się sprzedają bez nich – zaproponuj promocje na artykuły mniej popularne, zalegające na półkach. To pozwoli Ci na upieczenie dwóch pieczeni na jednym ogniu – zachęcenie klienta do Twojej oferty poprzez atrakcyjne obniżki i sprzedanie towaru, który wcześniej nie był chętnie kupowany. W ramach takiego modelu możesz oferować np. dwa produkty w cenie jednego czy trzy produkty w cenie dwóch.
Proponując promocje, uzyskujesz następujące korzyści:
- wyższa konwersja,
- wzmocnienie relacji z klientem,
- poprawa lojalności klientów,
- większa sprzedaż.
6. Zagwarantuj profesjonalną i szybką obsługę klienta
Klienci oczekują niemal natychmiastowej pomocy, jeśli tylko jej potrzebują – gdy jej nie otrzymają, tracą zaufanie do sklepu i robią zakupy gdzieś indziej, a taki scenariusz Cię chyba nie interesuje? Nie dopuść do tego, żeby klienci odnieśli negatywne wrażenie podczas lub po zakończeniu transakcji. Działaj tak, aby mieli poczucie, że się nimi opiekujesz i że zależy Ci na nich nie ze względu na zysk, lecz z uwagi na misję i wartości, którymi kieruje się Twój sklep.
Daj klientom możliwość skontaktowania się z obsługą sklepu za pośrednictwem różnych kanałów. Dostępne są następujące formy kontaktu:
- infolinia,
- wiadomość e-mail,
- formularz kontaktowy,
- chat,
- komunikatory,
- media społecznościowe.

7. Stwórz zestawy produktów
Nie wszystkie produkty sprzedają się w takim samym stopniu – jedne schodzą na pniu, a inne przez długie tygodnie nie znajdują nabywców. Jak rozwiązać problem artykułów, na które popyt pozostaje na niskim poziomie? Dobrym pomysłem jest stworzenie zestawów produktów, tak aby w pakiecie oferować zarówno te najchętniej kupowane, jak i najmniej popularne.
Produkty należy dobierać rozsądnie – powinny one być w jakiś sposób ze sobą powiązane i się wzajemnie uzupełniać, a do tego koszt ich zakupu w pakiecie musi być niższy niż pojedynczo. Przykładowo, prowadząc sklep odzieżowy, możesz zaproponować sprzedaż w promocyjnej cenie spodenek, skarpetek i koszulki z tej samej serii. Ta metoda pozwala Ci na pozbycie się zalegających na półkach produktów, zwiększenie wartości koszyka zakupowego klienta i jednocześnie pozyskanie jego zaufania.
Pamiętając o wymienionych powyżej aspektach, możesz dobrze przygotować swój sklep na boom zakupowy w Internecie. Wykorzystaj szansę, którą daje branża e‑commerce i zacznij zarabiać dobre pieniędzy, sprzedając produkty w Sieci!