0

7 rzeczy, które musisz wiedzieć, przygotowując sklep internetowy do BOOMU zakupowego

Obroty sklepów internetowych rosną z roku na rok. Coraz więcej osób robi zakupy online i wiele wskazuje, że trend ten będzie się utrzymywał jeszcze przez długi czas. Jeżeli chcesz skorzystać na boomie zakupowym w Sieci, dowiedz się, na co zwrócić uwagę, organizując i prowadząc sklep internetowy.

1. Zweryfikuj stany magazynowe

Sprawdź stany magazynowe w swoim sklepie i zadbaj o to, żeby na półkach znajdowała się odpowiednia ilość towarów. Musisz przecież sprawnie obsługiwać bieżące i nadchodzące zamówienia. Upewnij się, że żadnych produktów nie brakuje, a w razie potrzeby możesz szybko się w nie zaopatrzyć.

Cały czas trzymaj rękę na pulsie, pilnując stanów magazynowych i przewidując, kiedy wybranych artykułów może zabraknąć. Reakcja powinna być natychmiastowa, aby jak najszybciej uzupełnić deficyty. Zrób zapasy najpopularniejszych produktów, co pozwoli na odpowiednią reakcję w momencie, gdy zaczną być szybko wykupywane.

2. Zadbaj o logistykę

Klient zamówił wybrany produkt i oczekuje, że dotrze do niego w wyznaczonym czasie, a najlepiej jeszcze wcześniej. Twoim zadaniem jest zagwarantowanie mu tego, tak aby był w pełni zadowolony z transakcji i z przyjemnością składał kolejne zamówienia w przyszłości. Dlatego tak istotne jest zadbanie o szybką i profesjonalną przesyłkę, która odpowiada wymaganiom klienta.

W kontekście logistyki kluczowy jest wybór firmy kurierskiej. O ile na działanie Poczty Polskiej czy Paczkomatów nie masz wpływu, o tyle jakość usług świadczonych przez firmy kurierskie może się różnić. Jak pokazują statystyki, do najchętniej wybieranych przez klientów przedsiębiorstw dostarczającym przesyłki zaliczają się:

  • DHL,
  • DPD,
  • InPost.

Jednak na początku wynegocjowanie atrakcyjnych warunków u najpopularniejszymi na rynku kurierów może być trudne. Chcąc zaoszczędzić i zagwarantować sobie elastyczność współpracy, skorzystaj z oferty brokerów ubezpieczeniowych.

Opis: C:\Users\Klient\Desktop\1.png
Źródło: „E-commerce w Polsce 2017. Gemius dla e-Commerce Polska”

Jednocześnie pamiętaj, że z punktu widzenia klienta liczy się przede wszystkim jakość obsługi i szybkość dostawy, więc wybieraj zaufanych i cieszących się dobrymi opiniami kurierów. Weryfikuj ich poprzez sprawdzenie recenzji w mediach społecznościowych, np. na Facebooku.

3. Pamiętaj o marketingu

Jeżeli chcesz pozyskać klientów, musisz do nich dotrzeć. Nawet najlepsze warunki cenowe i najbardziej kompletna oferta nie przyniosą oczekiwanych rezultatów, o ile nie zainwestujesz w marketing sklepu internetowego. Do wyboru masz następujące formy promocji:

  • pozycjonowanie,
  • kampanie linków sponsorowanych,
  • content marketing,
  • e-mail marketing,
  • social media marketing,
  • marketing szeptany,
  • kampanie banerowe,
  • programy lojalnościowe,
  • influencer marketing.

Którą z powyższych form promocji wybrać? To bardzo indywidualna kwestia, która zależy od analizy potrzeb, wymagań i możliwości Twojego sklepu. Podczas gdy w jednej branży – np. modowej – powszechny jest influencer marketing, w przypadku firm produkcyjnych czy inżynierskich będzie on nieskuteczny. Dlatego decydując się na konkretną formę marketingu, dobierz ją pod kątem specyfiki działalności Twojego sklepu i oferowanych w nim produktów.

4. Zapewnij wydajność działania sklepu

Nawet jeśli zapewnisz błyskawiczną wysyłkę, zadbasz o pełne zatowarowanie magazynu i profesjonalnie zorganizujesz niezbędne działania marketingowe, pozyskując wielu klientów, wszystkie wysiłki pójdą na marne, jeżeli nie zagwarantujesz wydajnego i bezawaryjnego działania sklepu. Jednym z kluczowych aspektów jest hosting, którego wybór powinien zapewniać szybkość i stabilność strony.

Jakie aspekty brać pod uwagę, analizując dostępne na rynku oferty hostingu? Jest ich tak wiele, że ostateczną decyzję warto podjąć po dokładnym audycie sklepu lub we współpracy z fachowcem z branży IT, który wie, jak odpowiednio dobrać hosting pod kątem Twoich indywidualnych potrzeb.

5. Zaproponuj promocje i rabaty

Zgodnie z danymi zawartymi w raporcie „E-commerce w Polsce 2017” wykonanym na zlecenie Gemius, aż 69% osób korzystających ze sklepów internetowych wskazuje, że wybierają ten kanał zakupowy ze względu na korzystne ceny. Jeżeli więc chcesz przyciągnąć nowych klientów, zaproponuj atrakcyjne rabaty, promocje i upusty. Przy okazji ugraj na tym jak najwięcej dla siebie.

Nie oferuj niższych cen „za darmo” – zaproponuj rabaty, upusty czy darmową dostawę osobom, które zapiszą się do newslettera. W ten sposób zdobywasz nowych subskrybentów i pod warunkiem wdrożenia umiejętnego, fachowego e-mail marketingu pozyskujesz klienta, który pozostanie z Tobą na długo. To bardzo opłacalne, nawet jeśli zysk na kupionym produkcie w ramach promocji będzie symboliczny.

Sklep odzieżowy TopSecret oferuje bezpłatną przesyłkę dla osób, które zapiszą się do newslettera i zrobią zakupy za co najmniej 100 zł.

Wdrażaj rabaty i upusty, ale w sposób rozsądny i korzystny dla Twojego sklepu. Nie obejmuj obniżkami popularnych produktów, które dobrze się sprzedają bez nich – zaproponuj promocje na artykuły mniej popularne, zalegające na półkach. To pozwoli Ci na upieczenie dwóch pieczeni na jednym ogniu – zachęcenie klienta do Twojej oferty poprzez atrakcyjne obniżki i sprzedanie towaru, który wcześniej nie był chętnie kupowany. W ramach takiego modelu możesz oferować np. dwa produkty w cenie jednego czy trzy produkty w cenie dwóch.

Proponując promocje, uzyskujesz następujące korzyści:

  • wyższa konwersja,
  • wzmocnienie relacji z klientem,
  • poprawa lojalności klientów,
  • większa sprzedaż.

6. Zagwarantuj profesjonalną i szybką obsługę klienta

Klienci oczekują niemal natychmiastowej pomocy, jeśli tylko jej potrzebują – gdy jej nie otrzymają, tracą zaufanie do sklepu i robią zakupy gdzieś indziej, a taki scenariusz Cię chyba nie interesuje? Nie dopuść do tego, żeby klienci odnieśli negatywne wrażenie podczas lub po zakończeniu transakcji. Działaj tak, aby mieli poczucie, że się nimi opiekujesz i że zależy Ci na nich nie ze względu na zysk, lecz z uwagi na misję i wartości, którymi kieruje się Twój sklep.

Daj klientom możliwość skontaktowania się z obsługą sklepu za pośrednictwem różnych kanałów. Dostępne są następujące formy kontaktu:

  • infolinia,
  • wiadomość e-mail,
  • formularz kontaktowy,
  • chat,
  • komunikatory,
  • media społecznościowe.
Opis: C:\Users\Klient\Desktop\1.jpg
84% klientów polskich sklepów internetowych oczekuje odpowiedzi na zadane pytanie w ciągu 24 godzin.

7. Stwórz zestawy produktów

Nie wszystkie produkty sprzedają się w takim samym stopniu – jedne schodzą na pniu, a inne przez długie tygodnie nie znajdują nabywców. Jak rozwiązać problem artykułów, na które popyt pozostaje na niskim poziomie? Dobrym pomysłem jest stworzenie zestawów produktów, tak aby w pakiecie oferować zarówno te najchętniej kupowane, jak i najmniej popularne.

Produkty należy dobierać rozsądnie – powinny one być w jakiś sposób ze sobą powiązane i się wzajemnie uzupełniać, a do tego koszt ich zakupu w pakiecie musi być niższy niż pojedynczo. Przykładowo, prowadząc sklep odzieżowy, możesz zaproponować sprzedaż w promocyjnej cenie spodenek, skarpetek i koszulki z tej samej serii. Ta metoda pozwala Ci na pozbycie się zalegających na półkach produktów, zwiększenie wartości koszyka zakupowego klienta i jednocześnie pozyskanie jego zaufania.

Pamiętając o wymienionych powyżej aspektach, możesz dobrze przygotować swój sklep na boom zakupowy w Internecie. Wykorzystaj szansę, którą daje branża e‑commerce i zacznij zarabiać dobre pieniędzy, sprzedając produkty w Sieci!

Karol Leszczyński

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *