0

10 porad, jak pisać teksty SEO do Internetu

Pisanie tekstów SEO i artykułów do Internetu to coś zupełnie innego niż tradycyjny copywriting lub dziennikarstwo. Dlaczego? Przede wszystkim dlatego, że każdy, kto tworzy treści do Sieci, powinien skupić się nie tylko na ich merytoryczności oraz potrzebach użytkowników, ale również na tym, żeby przestrzegać zasad optymalizacji i pozycjonowania związanych z SEO copywritingiem. Chcesz, aby Twoje artykuły znalazły się wyżej w Google? Przeczytaj poniższy artykuł o tym, jak skutecznie pisać teksty SEO.

1. Im dłużej, tym lepiej

W przypadku SEO copywritingu długość ma znaczenie. Mianowicie im dłuższy i bardziej wnikliwy tekst, tym większe szanse, że znajdzie się wyżej w wynikach wyszukiwania. Oczywiście mowa o wartościowych i merytorycznych treściach analizujących jakiś temat w sposób rzetelny i interesujący z punktu użytkownika. W takiej sytuacji każda dodatkowa linijka tekstu sprzyja lepszym pozycjom w Google.

2. Na początku to, co najważniejsze

Ważną zasadą pisania tekstów SEO do Internetu jest umieszczenie najważniejszych treści na samym początku. Z punktu widzenia optymalizacji i pozycjonowania pierwszy akapit odgrywa największą rolę, dlatego warto w nim zmieścić jak najwięcej słów kluczowych i zawrzeć najistotniejsze informacje.

3. Nadaj tekstowi odpowiednią strukturę

Czytelny podział tekstu sprawia, że łatwo się czyta go zarówno wyszukiwarkom internetowym, jak i użytkownikom. Korzyść z odpowiedniej struktury jest zatem podwójna, więc warto o nią szczególnie mocno zadbać. Jak wobec tego powinien wyglądać artykuł dopracowany pod kątem SEO copywritingu? Tytuł – wstęp – nagłówki – akapity – zakończenie – to najlepszy i najbardziej powszechny schemat SEO artykułów. Warto do tego dorzucić wypunktowania, listy i pogrubienia w tekście, aby jeszcze bardziej zwiększyć przejrzystość i czytelność treści.

4. Słowa kluczowe w tytule, we i nagłówkach

Aby podnieść pozycję strony w wynikach wyszukiwania, w tytule i nagłówkach powinno się umieścić słowa kluczowe. Te elementy strony wskazują robotom Google, jaka jest zawartość całego tekstu oraz poszczególnych akapitów, a zatem są swego rodzaju drogowskazem nakierowującym maszyny na poruszaną tematykę. W ten sposób roboty mogą łatwiej powiązać ową tematykę z danym tekstem, a następnie wskazać go użytkownikom poszukującym informacji związanych z omawianą kwestią.

5. Odmieniaj słowa kluczowe na różne sposoby…

Choć podstawowa forma słów kluczowych jest oczywiście najważniejsza, to nie zapominaj o ich różnicowaniu. Stosuj synonimy i wyraz bliskoznaczne, odmieniaj słowa kluczowe przez przypadki i osoby. Staraj się, aby Twoje keywords były jak najbardziej różnorodne – w ten sposób zwiększasz szanse na zdobycie ruchu z długiego ogona, który może być naprawdę duży i wartościowy.

6. …ale nie przesadzaj z nimi

Zbyt mała liczba słów kluczowych jest czymś niedobrym, ale upychanie ich na siłę w tekście jest jeszcze gorsze. Dobry SEO copywriter powinien wiedzieć, jak umieścić w treści keywordsy, aby nie przesadzić. Nie mogą one się rzucać w oczy i powinny wyglądać całkowicie naturalnie. Nie należy ich używać w każdym zdaniu i we wszystkich akapitach oraz nagłówkach – lepiej skupić się na tym, aby wstawić je tam, gdzie są najskuteczniejsze, czyli w tytule, we wstępie oraz w niektórych nagłówkach.

7. Pisz zwięźle konkretnie

Użytkownicy Sieci poszukują konkretnych informacji i są nastawieni na to, aby zdobyć je w jak najkrótszym czasie. Z tego względu kwiecisty, barokowy styl pisania mija się z celem i jest mało efektywny. Pisząc teksty SEO, oducz się tworzenia długich, wielokrotnie złożonych wypowiedzi – w Internecie liczy się szybkość przekazu, a nie językowe ozdobniki. Staraj się, aby akapity i zdania były krótkie, a Twoje myśli – formułowane jasno, zwięźle i klarownie.

8. Linkuj tematycznie

Linkowanie do tematycznych i wartościowych stron o dobrej reputacji pozwala zyskać w oczach Google – dlatego warto to robić. Linkowana strona powinna być powiązana z tekstem bazowym – należy ją traktować jako naturalny krok, który nie zaburza użytkownikowi lektury, lecz poszerza dany temat o nowe kwestie albo kieruje go na nieco inne, ale wciąż interesujące tory. Nie powinno być zatem mowy np. o tym, żeby w tekście o modzie linkować do artykułu o najnowszych technologiach, jeżeli nie ma pomiędzy artykułami żadnego tematycznego związku.

9. Wzbogać tekst o multimedia

Grafika albo zdjęcia w tekście? Świetny pomysł! A może wideo? Jeszcze lepiej! Dobrze sprawdzają się również szczególnie popularne ostatnio infografiki. Kiedy tylko możesz, staraj się sięgać po multimedia, ponieważ dzięki nim tekst na stronie internetowej zyskuje jeszcze więcej mocy SEO i jest nie tylko ciekawszy dla użytkownika, ale także bardziej wartościowy dla robotów wyszukiwarek.

10. Pamiętaj, że tekst jest dla użytkownika – nie dla robotów!

Nawet jeśli zastosujesz się do wszystkich powyższych porad i na ostatni guzik dopniesz optymalizację tekstów na stronie pod kątem pozycjonowania, to jeżeli treść będzie nudna i nieciekawa dla „zwykłego człowieka”, i tak nie masz co liczyć na sukces. Nawet w SEO copywritingu najpierw trzeba bowiem uwzględniać potrzeby i zainteresowania użytkowników, a dopiero później skupić się na kwestiach technicznych związanych z optymalizacją.

Karol Leszczyński

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *