0

8 częstych błędów w pozycjonowaniu, czyli jak nie prowadzić kampanii SEO

Rodzice zawsze mi powtarzali, że mądry jest ten, kto potrafi uczyć się na błędach. Cudzych. Takie podejście pozwala wyeliminować koszty związane z popełnionymi błędami, a tym samym sprzyja szybkiemu i skutecznemu osiąganiu zamierzonych celów. Dotyczy to również pozycjonowania, dlatego aby ułatwić Ci życie i pokazać, jak nie należy prowadzić kampanii SEO, chciałbym przedstawić 8 często popełnianych błędów w tej branży.

1. Wybór zbyt ogólnych słów kluczowych

Teoretycznie mogłoby się wydawać, że im bardziej ogólne słowo kluczowe, tym potencjalnie większy ruch można z niego zebrać. W końcu frazy „kredyty”, „okna” czy „opony” mają znacznie więcej wyszukiwań niż „tanie kredyty”, „okna drewniane” bądź „opony zimowe”, prawda? Rzeczywiście, jednak praktyka pokazuje, że opłacalniejsze jest skupienie się na bardziej szczegółowych, a tym samym mniej konkurencyjnych frazach, szczególnie jeśli nie posiada się budżetu idącego w tysiące zł. Bardziej szczegółowe słowa kluczowe są co prawda mniej popularne, ale zapewniają lepszą konwersję i pozwalają na znacznie łatwiejsze, szybsze oraz tańsze osiągnięcie dobrych wyników niż frazy ogólne, w których konkurencja jest ogromna.

2. Linkowanie na jedną lub kilka fraz

Nawet jeśli Twoja strona skupia się wyłącznie na jednej lub tylko kilku słowach kluczowych, to anchory prowadzających do niej linków powinny być znacznie bardziej zróżnicowane. Dlaczego? Ponieważ tylko w ten sposób można uzyskać wrażenie naturalnego linkowania, które jest istotne w kontekście uniknięcia kar ze strony Google. Poza tym różnicowanie anchorów daje szanse na wypracowanie efektu długiego ogona (long tail), czyli zgarnięcie wartościowego ruchu z mocno szczegółowych fraz.

3. Linkowanie wyłącznie do strony głównej

Linkowanie tylko do strony głównej wydaje się kuszące, szczególnie jeśli pozycjonowana witryna ma charakter komercyjny. W końcu jaki sens ma „marnowanie” linków na podstrony, które z czysto biznesowego punktu widzenia nie odgrywają żadnej roli? Otóż ma to sens, chociażby taki, że skutkuje bardziej naturalnym profilem linków, a jednocześnie dodaje mocy całej witrynie, nie tylko stronie głównej. Różnicowanie linkowanych podstron sprzyja również uzyskaniu efektu długiego ogona.

4. Mała dywersyfikacja linków

Różnicowanie jest tak samo istotne w kwestii źródeł linków. Mianowicie w kampanii SEO należy dążyć do tego, aby odnośniki prowadzące do pozycjonowanej witryny pochodziły z rozmaitych miejsc – nie tylko z katalogów czy presell pages. Strategia pozyskiwania linków powinna uwzględniać wiele rozmaitych źródeł – blogi, fora, profile, social media, własne zaplecze to tylko niektóre z nich. Skupienie się wyłącznie na jednym, dwóch czy trzech źródłach znacznie obniża skuteczność działań SEO.

5. Przedkładanie ruchu ponad konwersję

Zanim rozpocznie się kampanię SEO, należy uświadomić sobie, jaki jest jej cel. Czy chodzi o zdobycie jak największego ruchu, czy może zwiększenie przychodów z pozycjonowanej strony i nakłonienie użytkownika do określonych działań? Oczywiście w przeważającej większości przypadków komercyjnych stron chodzi o pieniądze i realizację innych celów niż tylko zyskanie ruchu. Pozycjonerzy powinni więc skupiać się nie na liczbie użytkowników, którzy odwiedzili witrynę, ale na wygenerowanej przez nich konwersji. Liczy się to, jaką sprzedaż osiągnięto w sklepie internetowym, ile zapytań złożono na stronie firmowej, ile razy pobrano plik, ile razy zapisano się na newsletter itd.

6. Rezygnacja z SEO po osiągnięciu wysokich pozycji

Nie warto osiadać na laurach, nawet jeśli zrealizuje się założone przed kampanią cele i osiągnie się pozycje, do których się dążyło. SEO jest branżą, która ciągle się zmienia, a liczna konkurencja cały czas depcze po piętach, dlatego pozycjonowanie powinno być regularne i trwać bez ustanku – tylko tak da się uzyskać stabilne wyniki przez długi czas. Zaniechanie działań SEO może grozić szybkimi spadkami także wówczas, gdy strona zajmuje pierwsze miejsce w wynikach wyszukiwania.

7. Słaba optymalizacja strony docelowej

Przed przystąpieniem do kampanii SEO należy przeprowadzić audyt docelowej strony i upewnić się, czy jest ona należycie zoptymalizowana. Jeżeli bowiem znajdujące się na niej teksty są marnej jakości (lub, nie daj Boże, zostały skopiowane z innych witryn), znaczniki Title wszędzie się powtarzają, a w treści brakuje nagłówków oraz słów kluczowych, to nawet najlepsza kampania SEO może nie przynieść oczekiwanych efektów.

8. Skupienie się na ilości, a nie jakości linków

Ilość czy jakość linków – odwieczny problem pozycjonerów. Ci bardziej doświadczeni wiedzą jednak, że obecnie liczy się przede wszystkim jakość odnośników prowadzących do strony docelowej. Zdecydowanie lepiej poświęcić czas i pieniądze na zdobycie jednego linka z popularnego i bogatego w wartościową treść serwisu internetowego o tematyce zbliżonej do pozycjonowanej witryny aniżeli na kilkadziesiąt linków z marnej jakości katalogów czy słabych presell pages.

Karol Leszczyński

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *